Tuesday 14 January 2014

FIZIKAL RASULLULLAH

selamat menyambut maulidur rasul semua. alhamdullillah, bukak rancangan TV semuanya menarik2 belaka menceritakan kisah nabi kita, nabi kesayangan kita. masyarakat da mula sedar akan kepentingan agama dan perlu diterapkan dalam kehisupan seharian.

berbalik pada topik, jika ditanya pada kita bagaimana rupa nabi kita oleh org bukan islam mahupun islam, apakah jawapan kita?? mari luangkan sedikit masa membaca sedikit hadis bersama :

Anas bin Malik berkata :

'Rasullullah bukanlah orang yg terlalu tinggi, namun bukan juga terlalu pendek, (kulitnya) tidak putih pucat juga tidak sawo matang, (rambutnya ikal) tidak terlalu kerinting dan tidak juga lurus. Beliau diutus oleh ALLAH menjadi Rasul pada usia empat puluh tahun. Beliau di wafatkan oleh ALLAH dalam usia enam puluh tahun dalam keadaan tidak sampai 20 helai uban yg terdapat di kepala dan janggutnya"

(direkod oleh Bukhari, Muslim dan Tirmizi)

Jabir bin Samurah berkata :

"Rasullullah adalah seorang yang mempunyai mulut yang lebar dan bertumit nipis"

Ali bin Abi Talib bercerita mengenai sifat rasullullah :

'Kulitnya putih kemerah-merahan. Matanya hitam pekat dan bulu matanya lentik. Tulang sendinya gagah, bahunya bidang. Badannya bersih daripada bulu dan rambut, tetapi beliau mempunyai bulu lebat yang memanjang dari dada sampai pusat. Telapak tangan dan kakinya terasa lebat"


itulah serba sedikit tentang fizikal nabi kesayangan kita.  mari kita memperbanyakkan selawat ke atas nabi kesayangan kita di gelar AL AMIN.... semoga kita mendapat syafaat beliau di hari pengakhiran..

segala info ini aku dapat dari buku bertajuk " AS-SYAMAIL AL MUHAMMAD"