Thursday 11 August 2011

umrah 2 : masjid nabawi

 sampai madinah dlm pukul 10 mlm waktu sana, sedikit sebak dalam hati aku.. aku berada di kota madinah... tempat rasullulah dan para sahabat menyebarkan dan memperjuangkan Islam.. hati aku sedikit tersentuh melihat kota itu ketika didlm bas untuk ke hotel. sampai di hotel, kami sekeluarga terus melelapkan mata. aku?? sedikit excited untuk menjelang esok hari.. ketika sampai di madinah aku masih dlm "bendera merah".. dlm hati sempatkah aku bersembahyang di masjid nabi??? 
keesokkan paginya mak,abah dan abg subuh2 lagi dah ke masjid... aku duduk kat bilik... cepat lah kering dlm hati aku... iisshhhh!!!! geram2... tapi kuasa ALLAH jadikan aku wanita... aku sabar tunggu turun bendera merah ni.... abg balik dr masjid tanya aku "ko nak g tak tgk masjid nabi dr luar?? pastuh kita g jalan2 sikit??" aku mestilah.... yeeaaa!!! mak follow kitaorg... sempat la tangkap gambar sedikit untuk tatapan pembaca blog aku... ni sewaktu di dataran masjid nabi
 dlm perjalanan ke masjid sempat posing
 abg aku yg sengal.. suka buli aku!!!
susah betul nak tangkap gambar dgn dia... tgk tuh muka dia
 yess!!!! ni nak cerita nampak tak kubah hijau itu????  bawah kubah hijau tuh betul2 makam nabi ;) tapi wanita tak boleh masuk ke makam nabi tuh..ONLY MEN!!! untung jadi kaum adam kan???
 ni pintu perkhuburan baqi'... para sahabat dan isteri2 nabi muhammad s.a.w di tanam di sini.... tahukah anda??? aiiccehhhh.... ni perkuburan ahli2 syurga2 tahu??? sesiapa yg ditanam disini.. ia adalah ahli syurga dan ni kubur pertama yg akan dibangkitkan kelak masa diakhirat
 suasana di dalam masjid.... tenang bukan??? ada bumbung yg boleh dibuka kalau org terlampau ramai.... supaya haba2 tak terperap dalam tuh..... masyaALLAH....
suasana masjid ketika waktu malam... didalam masjid ni ada satu kawasan yg dinamakan raudhah.. alhamdullilah aku sempat bersolat dimasjid ini.... dan sempat untuk bersembahyang di raudhah..... raudhah ni, salah satu taman syurga... nabi pernah bersabda :" antara rumah ku dan mimbarku adalah taman syurga" jadi sesiapa yg bersolat disini insyaALLAH dia telah memasuki slh satu taman syurga.. dan doanya dimakbulkan oleh ALLAH... untuk info lebih lanjut : klik sini

dan sesiapa yg bersolat di masjid ini... akan mendapat 1000 pahala.. masyaALLAH.. betapa ALLAH syg akan hamba2NYA sehingga memberi fadhilat seperti ini.....

No comments: