Monday 15 August 2011

umrah 5 : my first umrah (makkah)

bertolak dr madinah pada pukul 4.30 pm waktu madinah... bukan malaysia ok.. kalau di convert ke waktu malaysia sudah pukul 9.30 mlm dong... waduhh!!! perjalanan ke makkah mengambi masa 6 jam tapi boleh dikata 7 jam lebih sebb berhenti makan dan ke toilet.... apa perasaan aku?? wooowww!!! TAKUT.... dan teruja pun ada... al-maklumlah bukan nak ke langkawi ke, cameron higland... tapi aku nak berpijak di tanah haram.... nak pandang keindahan kaabah yg selama ni hanya didengari... masyaALLAH kebesaran ALLAH kan... siapa yg dapat mempertingkaikan.... okie... cukup2lah aku bebel mengenai perasaan aku... jum tgk gambar dan insyaALLAH aku "add caption" sikit hehehhe

 sempat posing jugak.... abah dah berihram... habis tuh aku dgn mak tak berihram ke???? hehehe itulah ihram bagi perempuan.... afdalnya berwarna putih.. jadi cukuplah dg bertelekung dan memakai jubah putih didalam??
habis tuh kalau jubah warna hitam tak boleh ke?? tak sah ke umrah???  sah umrah... tapi apa salahnya kita ambil yg afdalkan?? hehehe aku tanya,aku jawab plak hehehe
 my brother with ihram... so sweet.. alololo...
 muka control jew an.. dalam hati dup dap dup dap lajunya... masa nih belum niat umrah lagi ok kawan2..... 
so pantang larang ihram masih boleh dilanggar... hehehehe
 buku panduan sepanjang mengerjakan umrah.... helps a lots!!!
nampak tak jejaka yg berdiri itu?? dia adalah mutawif kami.
apa itu mutawif? mutawif ni kira mcm ustaz yg akan bimbing korg dlm apa jua keadaan... hehehe
sebaik laa ustaz ni org indon.. kalau tidak mahu saja aku ngoratnya dong..
bukan sebb rupa... tapi suara dia mengalunkan ayat2 alquran,zikir,bernasyid
sambil2 tuh dia akan menceritakan sirah2 tempat tertentu..
byk ilmu ustaz nie... semoga dia dirahmati ALLAH
 Di dalam perjalanan......
 setiba di mkkah pukul 11 mlm waktu sana ok... hehehe so bila jejak kaki di tanah haram kita diwajibkan terus melakukan umrah pertama... masyaALLAH dlm hati mampukah aku?? kebetulan pada hari kami sampai adalah malam jumaat, maka ramailah org yg akan berlumba mengerjakan ibadat di mala jumaat?? kerana apa??? hari jumaat adalah penghulu segala hari... masyaALLAH bukan berlumba tgk tv mcm selalu yg kita buat... tapi beribadat.... ok gambar diatas.. tawaf pertama sy... mula laaa menjaga syarat2 sah tawaf... selepas tawaf, saie... tapi xjumpa gambar plak... tunggu next post la k... lepas saie, bercukur/bergunting.. alhamdulilah selesai umrah pertama dalam pukul 2 pagi waktu sana yew... diulangi waktu sana... hehehe
 walaupun penat mengerjakan umrah.. tapi after that sempat posing depan masjidilharam... indah bukan?? sekali solat di dalam masjid ini... fadhilatnya.. 100 000 ribu pahala... masyaALLAH... dan bukan di dalam masjid sahaja... di mana2 di tanah haram ini.. itulah nilainya pada sesiapa yg membuat kebaikkan
 bangunan di atas adalah zam-zam tower... 
after umrah, my first ice-cream at makkah... yuuuummyyy!!! penat lelah terlerai dgn ice cream yg sgt sodap haa rasanya... & yg peliknya... setiap kali aku buat umrah, aku akan makan ice cream ini.. hehehe
ok... will be continue..... enjoy ur reading and thanks sebb sudi baca blog sy yg tak seberapa ini....

No comments: